Saturday, May 1, 2010

~~dA aGk dAh...

aku nk cte sal perangai giler ak y xpnh hbs2 ni...smlm g B.Jmbul...kononnye nk g bli tiket blik kg smbil2 teman die gunting rambut...tp klu bdk ENIEY ni,ble die da kua n kt tmpt 2 ade
POPULAR,sah2 la die akn singgah even sekejap..ble die singgah,at least mst die beli satu..kwn aku ckp ble da eni msuk popular,sure2 la bli..mmg bkn eni la 2 klu msuk xbli..

so penceritaannye smlm,ble dibelek2 novel2 kt popular bukit jmbul 2,dpt la sebijik..haha..ikt kn mmg byk y nk dibeli..tp bajet xbpe mengizinkan la...klu ckup,mmg insyaallah la 3-4bji aku sebat smlm..tp apakn daya,bajet xbpe ckup..nvel aku smlm 23.90rm..so ble tolak 20% dpt la 19.10rm...haha..alhamdulillah la,nsb bek members card aku still bleh gune even smlm last day expired mmbers card aku 2..so,dpt la aku gne kn tuk ari yang terakhir..klu x,byk jgk duet ak hbs nk bli sebiji novel 2..

bli smlm terus bc,tjuknye BUKAN TAK SUDI,ble bc sinopsis,cm best..sbb 2 la aku bli...nsb bek cte nye best,mmg xrugi la aku beli...ble time part2 yang aku suke,mst ade satu rasa cm cas elektrik je kt tgn aku..mmg dahsyat la aku ble bab2 nvel ni..smpikn pnh jgk aku smpai demam2 cz bc nvel..2 sume sbb jln cte y wt ak demam,tmbh2 lak ble dok baring atas tilam je,xg mn2..mandi pn rs mls..mkn ag la..2 y jd smpi demam...org mst kte aku giler,tp nk wt cmne...da mmg eni cm2..xleh nk habaq apa la..

novel y aku bli smlm 2 aku bc start mlm smlm,then kul 7pg bru ak tdo..then bgn 10lbh smbung bc ag..then bru td hbs bc..haha..so pasni,hrp2 la aku leh concentrate tuk exm 1paper je da khmis dpn...ak mmg xleh lyn sgt nfsu giler aku ni,nt exm aku melayang tah ke mn..xsgup nk tgk pointer aku rosak...haha..

tp smlm g BJ best jgk,mkn mcD org blnje 2 la y best..klu duet sndiri,xbpe nk rs best sgt..haha..then tmbh2 dpt sandal free org blnje jugak...thanks 2 him~~

::so,stakat ni je la dlu bicara hati eni kt cni...nt ade ape2,n ade ms,aku berbicara lagi..



Friday, April 30, 2010

kisah di pagi jumaat~~

Selamat pagi sume..hehe..sy ucpkan slmt pg kt awk sume sbb ms sy tgh type ni time kul 4.36am..ms ni sy bru je hbs bc 1 nvel...2hr ni ms sy hbs kn ngn bc 2bji nvel y bru bli 2,1ag nvel xbc..haha..exm xtw ape2 ag...nsb bek exm khmis dpn..2pn 1pper je da then sy da leh blik kg..1ag novel 2 sy bc time dlm bus otw blik kg nt la..skg nk focus tuk exm je da...seronoknye...tp ble da hbs exm nt,makin bertambah2 la seronoknye..jd dua ronok 3ronok la nt..haha

esk igt lps jumaat nk p bli tiket nk blik lipis...sukenye ble pk sal blik..haha..rndu bangat sama kampungku!!esk igt nk kua tp hrp2 jgn la msuk kt popular ag..xthn nfsu sy kt novel2 y ade kt c2 nt..hehe...

disebabkan xde ape y nk dikongsikn,ape kate skg ni kite kongsi cite psl ape y perempuan suke tp lelaki benci...check it out!!!!!!

::segala jenis krim dan losyen, ni mmg merimaskan lelaki.Mereka mmg hairan tgk perempuan mesti bergantung pada krim dan losyen. bgn pg sapu pelembap muka,kmudian oles kt tgn,urut jari-jemari dan tumit kaki,2 xkire ag losyen b4 tido..krim mlm..haha..mmg baunya wangi tp rutin ni mbuatkan lelaki rimas melihatnye..cume mereka tak mampu untuk meluahkan rasa hati.

::khazanah kamar mandi!Ini juga amat menghairankan lelaki.maklum mereka tidak perlu lebih daripada sebuku sabun yang mungkin tahan sebulan lebih @mungkin 2bulan.sedangkan perempuan keperluan bilik mndinye sj sudah memenuhi bakul di kmpleks beli belah!ada tuala mandi pelbagai ukuran,ade shower cap,ada dlm btuk gel,dlm bntuk cecair.Ini xtermasuk pupur muke,mask rambut,dan mungkin berus penyental kaki yang tentunye berbeza dengan span sental badan!

::kasut yang pelbagai warna dan potongan.lelaki mmg hairan mengapa perempuan perlu ada lebih daripada lima pasang kasut dalam simpanan!bagi mereka, kasut hany di kaki,jadi kenapa perlu berhabisan untuk tapak kaki...

::miliki lebih daripada 2dozen baju dalam dan sluar dalam!hal ini juga menjadi satu perkara yang sentiasa menimbulkan tanda tanya dan penuh misteri bagi lelaki...

stop sini dlu la perkongsian info2 dgn awk smue ye...nt ade ms,kite share lg....nk tido la kjap b4 tgk mthari tuk hari esk..esk ke??haha..ni pg sudah..=))

Tuesday, April 27, 2010

~~sEpErTI YaNg kUjAnGkA tErjAdi~~




Assalamualaikum n slmt sjahtera sume..sihat ke sume..hrp2 sihat la cm aku ye..hehe..Erm...ape nk cite ea kt cni...exm ade 1paper ag..BAHASA MELAYU lak 2..aduyai,dpt jwb ke x ak nt..riso ni!!tp riso2 aku ni smpat ag aku g queensbay arini..haha..teruk btul bdk nm eni ni kn..org tgh2 kalut dok pk sal exm,tp ang leh p jln2 ag...apo nk jd la ngn ang ni??*wake up eni!!!!

Then nk dijadikan citenye,mule2 aku janji ngn donna nk p mkn Mcd je..tp bile jnji makin melalut so tersampai la aku ngn donna ke queensbay..haha...lps zhor kitorang kua,dlm kul 3lbh cm2 la...then smpi2 kt cne,aku da psg niat nk bli ape...sejak kt blik ag,aku da agk ape yang aku nk beli..smpi cne,donna ajk cri kn ksut for her mum...so we go la
...*broken pnye english..hehe.lps cari ksut mak donna tp xjmpe,aku terus ajk donna p satu tmpat yang wajib aku singgah ble mai mana2 shopping cmplex..hahah..the answer is POPULAR...hehe..

smpi c2,aku rs korg da tw ape y akan aku beli kn??teka la..teka la..hehe..mate aku terus tertancap pada novel idamanku..hajat kt ati ni,igt nk bli satu je da,tp takdir telah menentukan segalanye..haha..mmg nsb 3bji novel aku nk ade kt rak ms 2..igt kn xde..da ade,terus je la ak amik ketiga2nye..hahaha..mmg kje giler bg sesetengah org tp bkn bg aku..bg aku 2 satu kepuasan..even da ujung2 sem,duet pn makin smput..hehe..tp sbb minat n suke pnye psl,aku terpkse pejamkan mate ble bayar hrga novel 2 kt kaunter...nsb bek ade members card POPULAR,so dpt la murah kct drpd harga biase...nk tw bpe murahnye hrga 3bj nvel yang aku beli 2?nk tw ke?tnye la kalau nk tw..hehee..tp xpela,xnk tny pn aku akan bgtw ngn seikhlas hati..hehe..hrgenye xde la mahal mane ble lps diskaun....cume rm52.20 JEEEE!!!!!hehe..sblum diskaun rm58 sumenye..so kire murah la 2 kn..hahaa..klu nk ikt kn,members card POPULAR aku 2,tarikh exp die 30hb april 2010..so mknenye xlame ag la nk exp..so aku mengambil langkah bijak untuk menggunakannye selagi ade mase..hahaa..sbb 2 aku bedal smpi 3bji novel sekaligus...card 2 nt sem dpn la ak renew yang baru...klu renew sem ni pn,bkn berbaloi pn sbb kt lipis 2 xde POPULAR pn...haha..

Yang aku peliknye ngn diri aku sendiri,bile nk gne duet tuk bli buku pelajaran,bkn main berkire lagi...klu boleh nk kua kn calculator tuk kire bpe perbelanjaan aku nk bli bku ilmiah...tp bile tibe time nk bli novel,huh!pejam mate je aku baya kt kaunter..bkn sbb da xterlebih duet ke ape..tp sbb suke pnye pasal,ak tpakse pejamkan mate byar hrga novel even duet xbpe nk ade..duet tgh smput pn jd segar ble pk psl novel..hahha..dahsyat btul aku ni kan..

DAN seperti yang kujangka terjadi,aku telah berjaya mendapatkan 3biji novel sblum pulang ke desa tercinta yang nun jauh berada di Kuala Lipis..dlu aku pernah ckp kt diri sndiri n kwn2,yang aku takkan bli novel da tuk sem ni,ckup la hnya 11bji..but see...today i got 3 more novels..haha..kte da xnk bli da,tgk2 ade jgk..sbb 2 aku mls nk singgah kt POPULAR..klu dah singgah,2 la pdahnye...tp xpe,sumenye untuk aku.bkn untuk orang lain...hehe..novel2 y ade gmbr kt cni ni la yang aku bli td..hehe..
stakat ni je la cite yang aku nk kongsikan ngn korang sume..nt ade cite,aku gitaw ag ye syg2 ku sekalian~~



berape kali agaknya perempuan jatuh hati?


Betul ke perempuan ni tak pandai bermain cinta?Sungguh ke kalau sekali mereka jatuh cinta,maka cinta itu la yang dipertahankan sepanjang hdupnye..bnde ni cm betul,yela kalau sekali perempuan tu kecewa dalam bercinta,xksh la disbbkan kekasih hati meninggalkannye ke or disbbkan kematian,xmustahil kalau die ambil kputusan xnk bercinta lagi dan mungkin tidak akan berkahwin sampai bila2..mungkin bgnye,xde lelaki yang lebih istimewa untuk dijadikan teman hidup selain drpd kekasihnye dahulu..erm,cm sy ni xtw ape2..yela xde pngalaman lg dlm bnde2 ni smue..hehe..

Semakin dewasa cinta seorang perempuan,maka semakin amhal dan sukar ditawar beli tp bukan mustahil sebenarnye ada juga perempuan yang telah berkali2 jatuh cinta..haha..sy xde la bermaksud nk jatuhkn imej kaum sejenis sy,apatah algi nk menjulang2 org lelaki.Tp kalau diperhalusi isu ini,mmg ade kebenarannye..

Berdasarkan kajian ilmu psikologi dan kemanusiaan,Allan Barbara Pease, perempuan ternyata lebih mudah untuk jatuh cinta manakala lelaki pula tergolong dalam kelompok insan yang mudah melukakan hati sama ada disedari @ tidak. Menurut kajian lg,lelaki beranggapan keseronokan lebih dinikmati apabila melukakan hati berbanding melayan sekeping hati...kejamnye
*hrp2 bnde ni xde la jd kt sy...hehe.

Oh,kalau ditanya pd sy,senarai nama jejaka yang pernah membuatkan jantung sy berdegup kencang mmg ckup berjela2..termasuklah fahrin ahmad,farid kamil,aaron aziz,remy ishak dan banyak lg la..xlarat nk list kn kt sini..haha..tp stkt minat n suke cm2 je la...spe la sy ni di mate dorg...*jgn sdeh2 eni..hehe..

jd sebab 2 la perempuan Allah jadikan boleh nikah seorang saje. Kalau boleh empat macam lelaki,huru hara dunia! Perempuan hatinye xpernah tetap!Lelaki biarpun boleh empat, hati mereka kejap dan kemas!setiap kejadian Allah penuh tamsil, tafsiran dan keindahan.Tapi sy percaya,sekali tersungkur di kaki cinta,perempuan reda dan rela untuk memberi.Biarpun apa yang diterima mungkin tidak setimpal.

Lantaran,xketerlaluan kalau kita bersetuju lelaki ni suke bende tp perempuan suke orang!
Lazimnye lelaki apabila jatuh cinta, cinta lelaki itu lebih terpesona pd 'benda' perempuan. Sedangkan gadis kalau jatuh cinta, memang cinta tulus dari mata turun ke hati. Dan dari hatinye yang tulus mencintai sang lelaki, akan menyelinap rasa cinta ke segenap penjuru jiwa.

byk sgt dah sy merapu ni..haha..xde niat pn nk tnjuk pandai or ape2..tp i m just trying 2 share smthing special wif all of u..ofcz i think love is
SPECIAL..hhaha..



Sunday, April 25, 2010

~~MengapA WanitA terLalU iSteMeWa~~

Saya ade jmpe satu artikel...so leh la kte kgsi sme2..hehe..ni pasal keistimewaan wanita jika nk dibandingkan ngn lelaki..dan say bangga jd perempuan..hehe..i m proud 2 be a woman..jom kite bc artikel ni dlu...

Mama dan Papa sedang menonton TV, seraya mama berkata. "..i letih la..dah lewat ni, i nak tido lah...."
Mama pun pegi dapur nak tutup tingkap dapur, nanti masuk pulak lipas...leceh pulak nanti..dah tu, ade pulak rice cooker dalam sink..rendam lepas makan tadi..basuh jap...
susun pinggan kat rak, lap dapur..terpercik kena sambal masa masak tadi...check air panas dalam flusk..takut habis pulak nanti malam anak nak susu...memang dah kering pun flusk ni, jerang la air...sementara tunggu air masak, nampak pulak bekas gula dah kosong....salin la gula...check bubur untuk anak nak hantar ke taska esok..nasib baik ade lagi...ishh. ..ni lauk bila ni, semalam...dah beku dah...basuh la kejap....pegi yard, masukkan baju kotor dalam mesin basuh...penat dah ni, besok je la basuh...sidai kaian lap je lah...
tik...bunyi air dah masak...salin air dalam flusk...ok settle...

baru teringat tak semayang lagi...on da way nak g bilik, papa tgk tv lagi...nampak pulak beg anak untuk hantar ke taska...check. ..baju 2 pasang, towel...towel kecik utk selsama...calamine lotion untuk sapu ruam...pampers 4 keping....alamak. .telupa pulak masukkan botol...basuh botol jap...ok settle...

ternampak pulak beg g keje...emm.. besok nak pakai beg polo coklat lah, asik2 pakai beg hitam ni je...salin jap barang2 g beg coklat...cek sume 6 poket beg, takut la tetinggal apa2..leceh pulak..selalunya barang yang tertinggal tu la yang nak pakai nanti...hishhh sempit la beg ni...hangin je...nak kena beli ni beg baru...rasenya 25 hb ni Sogo sale nih...mana flyers tadi ek...ha ni die..ok, catit jap kat yellow sticker, nanti lupa..ok settle...

Tetiba dengar suara papa..."..u buat apa lagi tu..tadi kata nak tido.."...."..yelah nak tido la ni..nak smayang jap..."

masuk toilet..buat apa2 yang patut...cuci muka dulu..2 jenis lak tu...adoi..gosok gigi...smayang. ..pakai toner...pakai treatment cream...nak lawa and maintain punya pasal lah ni...
nanti orang kata baru anak satu dah macam anak 4 pulak...huhuhuhu. ..

bukak almari...emmm. ..pakai baju hijau ni lah besok...gosok kejap..check baju papa, baju papa pun kena gosok jugak ni...kat bilik belakang...
la, napa komputer ni tak tutup ni..gelas kopi pun ade lagi, dah bersemut dah..ishhh ...g dapur, basuh, sambung gosok baju...gantung elok2...kemaskan baju gantung2...masukkan seluar papa yang dah kotor dalam tempat kotor...ok settle..

dgr suara papa lagi..."..i dah ngantuk ni.."..dalam pada nak masuk ke bilik...owh. ..pokok aku dah nak mati ni ha..lupa dah 3 hari tak siram...ok, siram jap...check jap pintu ni...sah tak kunci lagi...grill pun tak tutup..ni kalau tak check ni, senang2 je mat indon masuk rompak umah aku...bukak lampu luar..

ni mainan ni sepah2...masukkan la dalam bakul mainan budak ni...banyak nya...sampai bawah meja makan pun ade...adoi.. ..ok dah ...

ok dah boleh baring...adoi sakitnya pinggang...cium si comel ni kejap...selimutkan die...la..napa basah ni...emm, tukar la pempers ni...tak bagus la brand ni, nanti nak tukar lain la...nanti g Sogo 25 hb ni beli la skali...ok sayang tido k...kalau boleh jangan la bangun tgh malam ni eh..tido sampai pagi k...gud nite..sweet dreams...

aaahh...sedapnya dapat baring...mana pulak lotion sapu kurus aku nih...ha, ni dia...sambil sapu lotion kurus,,,setkan alarm...setkan program kerja besok...pg kul 9.30 ade meeting..
ahh...boring. ..panas pulak lotion nih..dah la...emm..sedapnya lelapkan mata...Ya Allah...terima kasih untuk rezekiMU hari ini,...mohon keberkatan dari mu tuhan...papa pun bangun tutup tv..."...i dah ngantuk sangat ni...nak tido lah...citer pun tak best malam ni, bola pun takde..."...selang seminit ...dengar suara papa berkeruh...dah agak dah....

So?....apa yang peliknya..??

Anda tahu kenapa wanita hidup lebih lama?...SEBAB ADE BANYAK KERJA NAK KENA BUAT....tu yang tak boleh nak mati cepat tu...

Hantarkan ke 5 WANITA yang anda rasa hebat...pasti anda disayangi kerana memahami mereka...well, women understand women better...
foward jugak kat lelaki-lelaki so mereka akan hargai emak, isteri, dan kawan 2 dengan lebih baik lagi...

Tak kira la wanita berkerjaya atau surirumah... setiap wanita adalah istemewa dengan cara mereka sendiri...

Kalau lelaki mengakui kebenaran ini....hormat dah hargailah mereka...untuk keperibadian dan kebolehan mereka untuk berdikari...


kenape kite perlu kawin...

1. Aku tidak mahu berkahwin!, Aku bosan dengan orang lelaki yang berhidung belang! Lelaki sekarang hanya mahu kepuasan nafsu sahaja tapi tidak reti untuk membimbing! Nak jadi imam pun tak tahu.. Solat jauh sekali!!

2. Buat ape aku perlu berkahwin? aku dah ada kerjaya sendiri. Hidup aku lebih aman damai, tak perlu ribut tentang anak-anak. Aku enjoy dengan kehidupan sekarang nih.

3. Saya takutlah nak berkahwin, tak bersedia,nanti banyak sangat komitmen..

4. Mampukah saya menjadi isteri/suami yang baik?.. Berkahwin bukan untuk bercerai..Persoalan di atas adalah soal pokok terutamanya mereka yang akan berkahwin, 'bercouple', dan juga kepada mereka yang tidak mahu berkahwin samada takut, risau, serta alasan yang lain. (Kecuali mereka yang mempunyai penyakit yang boleh mendatangkan bahaya atau kecacatan kepada pasangan seperti HIV, AIDS, sopak dan kusta. Serta mereka yang mempunyai sikap yang jahat, tidak mahu/mampu memberi nafkah kepada isteri, mahu mendera dan membalas dendam ke atas isteri/suami).Perkahwinan sebenarnya adalah untuk menyahut seruan fitrah manusia yang telah difitrahkan oleh ALlah. Manusia mempunyai keinginan dan kehendak terutamnya di dalam persoalan seksual. Islam telah menetapkan jalan di mana perkahwinan sahajalah yang menjadi penyelesai masalah bagi memenuhi tuntutan tersebut.Dari Abi Samrah r.a menyatakan.Nabi melarang daripada hidup membujang. (Riwayat at Tirmidzi dalam kitab perkahwinan, bab meninggalkan perkahwinan).

Saad bin Abi Waqqas r.a berkata : RasuluLLah telah menolak permohonan Osman bin Maz'un untuk hidup membujang. Kalaulah RasuluLlah membenarkannya nescaya kami akan mengembiri. (Riwayat Muslim dlam Kitab Nikah, bab sunat berkahwinan bagi sesiapa yang berkeinginan, nombor 1402).

Di zaman ini, lihatlah, terdapat antara kita yang mempunyai keinginan tetapi disalurkan di jalan yang dimurkai ALLah. Ada yang menolak perkahwinan tetapi mereka tidak dapat membendung keinginan serta menjauhkan diri dari fitnah terhadap lelaki dan wanita. Ia sendiri tidak dapat menjaga diri dari anasir yang tidak elok. Akhirnya ada yang telah menghampiri kepada zina serta menjerumuskan diri di dalamnya. Anak-anak luar nikah dikandungnya, ada yang dibunuh, dibuang, dan juga dibela.

Ada juga yang mengatakan ingin sahaja membela anak angkat. Sayangnya di dalam Islam, anak angkat tidak pula dibolehkan mewarisi hartanya. Di masa tua pula, ia tetap juga merasa kesepian dan kelainan disebabkan anak yang dibela sejak kecil tetap bukan anak dari darah dagingnya sendiri.


Sabda RasuluLLah s.a.w yang bererti : "Kahwinilah perempuan yang pengasih dan mampu melahirkan ramai anak kerana aku berbangga dengan umatku yang ramai pada hari kiamat. (Riwayat Abu Daud dalam sunannya : KItab nikah, bab larangan daripada menikahi perempuan yang tidak boleh melahirkan anak, nombor 2050; An Nasai dalam kitab nikah, bab makruh mengahwini perempuan mandul, nombor 65/6)

Dengan jalan yang halal ini, maka ia dapat membentuk institusi kekeluargaan sekaligus institusi masyarakat Islam yang dipenuhi dengan generasi yang berkualiti. Jauh bezanya dengan anak yang lahir dari perbuatan zina. Mereka adalah generasi yang terbuang yang tidak mengenali sama sekali siapakah ibu dan ayah mereka. Mereka lahir dalam keadaan jiwa yang membenci dan dendam kepada kedua orang tuanya, masyarakat sekeliling dan manusia keseluruhannya.

Perkahwinan yang halal akan menghasilkan ketenangan dan ketenteraman. Firman ALLah ta'ala yang bererti :"Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaan dan rahmat-Nya bahawa Dia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki,) isteri-isteri dari jenis kamu sendiri supaya kamu bersenang hati dan hidup kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir".(Ar Rum :21)

Berapa ramai manusia yang menolak perkahwinan fikiran dan hatinya tidak berasa tenang, tiada teman untuk dikongsi masalah? Tidak dapat merasakan hubungan halal antara lelaki dan wanita melalui jalan perkahwinan? Fikiran sentiasa runsing dengan masalah-masalah yang tidak terluah yang mengegarkan jiwa dan fikiran, perasaannya tertekan, kemurungan lalu membawa kepada perasaan malu dan pesimis.

Perkahwinan meluaskan persaudaraaan dan membina prinsip kerjasama

Sebelum perkahwinan - kita akan fikir untuk hidup buat diri sendiri sahaja. Kurang bertanggungjawab dan kematangan dalam pengurusan hidup. Solat bersendirian, berdoa, tawa dan tangis juga berseorangan.

Sebelum berkahwin - tidak banyak ilmu yang ditimba untuk menjadikan diri sebagai individu Muslim yang dapat menjalankan tugas sebagai khalifah yang lebih sempurna. Kita tidak kenal istilah suami dan isteri, ibu dan bapa serta anak. Tidak juga mengetahui apa itu munakahat yang menyentuh tentang bab kekeluargaan seperti talaq, khuluq, hadonah (hak penjagaan anak), aqiqah dan sebagainya. Maka dengan jalan perkahwinan menjadikan diri bersiap sedia dengan ilmu untuk menguruskan sebuah keluarga. Seorang suami sebagai imam solat dan pemimpin, isteri sebagai teman dan pendokong kepada suaminya di kala susah dan senang.

Isteri akan membantu suami di dalam urusan seharian, makan pakainya, tempat tinggal dan anak-anak. Suami pula akan bersama di dalam mencari rezeki yang halal, mempertahankan, melindungi dan memelihara kehormatan isteri.

Dengan jalan halal yang telah digariskan oleh Islam, daerah persaudaraan akan semakin meluas. Saling kenal mengenali antara sesama dua keluarga yang telah disatukan di atas jalan ini. Ia akan melahirkan suatu ikatan baru dan saling berkasih sayang antara satu dengan yang lain.

Carilah saluran yang halal, dengan jalan perkahwinan dapat menjamin kesejahteraan masyarakat, menyebarkan kebaikan, penjagaan akhlak serta pengekalan keturunan manusia.Dan kahwinilah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) di antara kamu, dan orang soleh daripada hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, ALLah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurnia-Nya, kerana ALlah amat luas (rahmat dan limpah kurnia-Nya), lagi amat mengetahui".(An Nur : 32)

~~kenape aku masih solo~~

Jodoh tiada kaitan dengan keturunan. Hanya belum sampai masanya. Ia bagai menanti jambatan untuk keseberang. Kalau panjang jambatannya, jauhlah perjalanan kita. Ada orang jodohnya cepat sebab jambatannya singkat. Usia 25 tahun rasanya belumlah terlalu lewat. Dan usia 35 tahun belum apa-apa kalau sepanjang usia itu telah digunakan untuk membina kecemerlangan. Nyatakan Wanita baik untuk lelaki yang baik, sebaliknya wanita jahat untuk lelaki yang jahat. Yakinlah pada janji-Nya kerana kita orang yang beriman. Biar lambat jodoh asalkan mendapat Mr. Right dan biar seorang diri daripada menjadi mangsa lelaki yang tidak beriman kemudian nanti. Memang kita mudah tersilap mentafsir kehidupan ini. Kita selalu sangka, aku pasti bahagia kalau mendapat ini.

Hakikatnya, apabila kita benar-benar mendapat apa yang kita inginkan itu, ia juga datang bersama masalahKita juga selalu melihat orang memandu kereta mewah dan terdetiklah dihati kita, alangkah bahagianya orang itu. Hakikatnya, apabila kita sendiri telah memiliki kereta mewah, kita ditimpa pelbagai karenah. Tidak mustahil pula orang yang memandu kereta mewah terpaksa membayar lebih tatkala berhenti untuk membeli durian di tepi jalan. Ketika anda terperangkap dalam kesesakan jalan raya, motosikal mencelah-celah hingga mampu berada jauh dihadapan. Anda pun mengeluh, alangkah baiknya kalau aku hanya menunggang motosikal itu dan cepat sampai ke tempat yang dituju. Padahal si penunggang motosikal sedang memikirkan bilakah dia akan memandu kereta. Bukan semua yang anda sangka membahagiakan itu benar-benar membahagiakan. Bahagianya mungkin ada tapi deritanya juga datang sama. Semua benda pasti ada baik dan buruknyaIa baik sebagai saluran yang betul untuk melepaskan syahwat tapi ramai juga orang yang berkahwin hidupnya semakin tidak terurus.

Ramai orang menempah neraka sebaik melangkahkan kaki ke alam berumahtangga. Bukankah dangan ijab dan Kabul selain menghalalkan hubungan kelamin, tanggungjawab yang terpaksa dipikul juga turut bertambah
? Bukankah apabila anda gagal melaksanakannya, anda membina dosa seterusnya jambatan ke neraka? Berapa ramaikah yang menyesali perkahwinan padahal dahulunya mereka bermati-matian membina janji, memupuk cinta kasih malah ada yang sanggup berkorban apa sahaja asal impian menjadi nyata? Jika tidak sanggup bergelar isteri tidak usah berkahwin dulu. Jika merasakan diri belum cukup ilmu bergelar ibu ayah, belajarlah dulu. Jika belum bersedia untuk bersabar dengan karenah anak-anak, carilah dulu kesabaran itu. Jangan berkahwin dahulu sebab kenyataannya ramai yang tidak bersedia untuk melangkah tetapi setelah melompat, akhirnya jatuh terjerumus dan tidak jumpa akar berpaut tatkala cuba mendaki naik. Berkahwin itu indah dan nikmat bagi yang benar-benar mengerti segala tuntutannya.

Berkahwin itu menjanjikan pahala tidak putus-putus bagi yang menjadikannya gelanggang untuk menjadikan syurga sebagai matlamat. Berkahwin itu sempadan dari ketidaksempurnaan insan kepada kesempurnaan insan – bagi yang mengetahui rahsia-rahsianya. Berkahwinlah demi Tuhan dan Nabi-Nya, bukan kerana perasaan dan mengikut kebiasaan. Jodoh usah terlalu dirisaukan, tiba masanya ia akan datang menjemput, namun perlu juga anda membuka lorong-lorongnya agar jemputan itu mudah sampai. Kadangkala Allah sembunyikan matahari, Dia datangkan petir dan kilat. Kita menangis dan tertanya-tanya, kemana menghilangnya sinar. Rupa-rupanya Allah nak hadiahkan kita pelangi. Cinta yang disemadikan tidak mungkin layu selagi ada imbas kembali. Hati remuk kembali kukuh selagi ketenangan dikecapi. Jiwa yang pasrah bertukar haluan selagi esok masih ada. Parut lama pastikan sembuh selagi iman terselit di dada. Kekayaan yang paling kaya adalah akal, kemiskinan yang paling besar adalah jahil, keburukan yang paling hodoh adalah sesat. Tidak berguna adanya mata andai tidak dapat melihat, tak guna adanya hati kalau tak tahu menilai.Nilailah hati itu dengan teliti sebelum pergi mengundur diri kerana segalanya bermula dengan niat yang bertempat di hati.

~~mungkin hanya sekadar bicara hati ini~~

Aku memandang ke dalam diri, cuba mencari punca menyebabkan hubungan kami tak seperti yang kuharapkan. Mungkin aku tidak cukup sempurna di matanya tapi inilah aku, dengan banyak kekurangan dan kelebihan yang sederhana.
Aku dapat merasakan ada yang tidak kena. Rentak dan langkah kami bagaikan tidak sehaluan. Mahuku begini, tapi reaksinya begitu menghampakan tapi aku masih juga terus menanti. Membiarkan diriku terus setia dalam pecaturan cinta yang tak pasti. Setiap kali aku dapat merasakan kakinya sudah mula melangkah masuk dalam lingkaran garis cinta, tiba-tiba dia menyepi dan menghilangkan diri.
Mengapa aku terus membiarkan diriku merana begini? Bukankah bahagia ada di mana-mana? Akulah yang harus mencarinya. Ah! Apalagi diharap pada yang tak sudi.
Satu cinta milikku telah kuserahkan kepadamu seorang. Tapi denganmu, rasanya aku bagai bertepuk sebelah tangan. Sebagai perempuan, aku tidak tergamak mendahuluimu melafazkan kata cinta. Kini, lafazkanlah kalau kau benar-benar menaruh hati kepadaku.
Mengapa dari dua ulas bibirmu masih tidak terlonta kalimah itu? Berapa lama lagi harus kutunggu?mengapa kau buat aku begini? Aku dah mati akal. Aku dah tak tahu cara bagaimana lagi untuk menawan hatimu.
Kalau benar ada rasa cinta, lafazkanlah. Aku ingin mendengarnya. Mengapa dibiarkan aku menanti dalam teka-teki. Sayu mengenangnya yang membiarkan cintaku terbiar sepi. Dipersia bagai tiada harga. Aku semakin pasti bahawa hanya dialah dambaan hatiku. Cuma dia saja yang tak memberikan reaksi seperti yang kuharapkan. Hingga kini aku masih ternanti-nanti dalam resah.
Bingung memikirkan di mana letaknya diriku dalam hubungan kami yang lebih banyak dingin dan suam-suam kuku sedangkan aku lihat orang lain semakin hari semakin intim dan mesra.
Bukan begini mahuku, bukannya dingin dan beku. Aku merajuk dengan sikapnya tapi kepada siapakah harus kuluahkan rasa hati ini? Kepadanya? Ah, siapalah diriku di sisinya…
Tapi orang kata, cinta tak perlu di ucapkan. Betul ke? Memadai dengan hanya mata yang berbicara. Ah, aku tak mahu begitu! Aku mahu segala-galanya terang dan nyata. Diucapkan, dilafazkan atau dibisikkan di telingaku. Begitu mahuku tapi ahhhhhhhhhh!
Senyumannya membuatkan rasa ingin pergi jauh darinya gagal kupertahankan. Hingga kini aku terus juga membiarkan diriku ‘terikat’ dengannya. Rela ditawan dalam penjara cintanya yang penuh misteri.
Sayang, apakah impianku hanya tinggal impian sahaja? Atau apakah kita berkongsi rasa yang sama untuk membina ikatan cinta? Kalau ada rasa cinta, mengapa memendam rasa? Seluruh hatiku telah kau tawan tapi mengapa kau biarkan kasihku sunyi menunggu seorang diri? Sarat hatiku dengan persoalan namun jawapannya masih tidak kutemu.
Sesungguhnya , terlalu dalam perasaanku terhadapnya tapi bagaimana hendak kuluahkan andai dia tidak memulakannya? Aku menghitung detik yang pantas berlalu, keinginan apa yang menggebu dalam hati sehingga aku nampaknya begitu terdesak? Haruskah aku terus membiarkan diriku menunggu bayanga yang tak pasti hingga hamper pecah ruang hati ini menanggung rasa rindu?
Terasa benar kehadiran diriku dalam hidupnya tak dihargai. Ada atau tidaknya aku langsung tidak memberikan apa-apa makna baginya. Namun, dalam hatiku tetap menggebu rasa kasih dan cinta terhadapnya. Tidak berupaya kuusir pergi.
Bolehkah aku membuka mulut dan bertanya tentang perasaannya terhadapku? Adakah seperti rasaku terhadapnya? Tapi tidakkah nanti aku dianggap seperti perigi mencari timba? Alangkah malunya andai dia mengetahui yang aku amat mendambakannya?
Kalau selama ini hanya aku seorang yang membina harapn, kini pandai-pandailah aku meleraikannya. Sebagai seorang perempuan, takkanlah aku hendak bersikap berlebihan pula. Apa-apa pun tindakan aku biarlah berpada-pada.
Siang dan malam silih berganti. Aku menghitung detik dan waktu yang berlari. Hingga kini hala tuju hubungan aku dan dia masih juga kabur. Diriku sudah penat menanti. Lantaran itu, aku mula menghindari, cuba membuangnya dari hatiku. Seminggu dua aku mampu bertahan tidak menatap wajah dan mendengar suaranya. Aku ibarat burung yang lepas bebas terbang ke mana sahaja. Namun akhirnya aku kembali hinggap di ranting yang sama. Kembali ke pangkuannya kerana dia juga dambaan hatiku.
Rasa marah dengan sikapnya yang acuh tidak acuh gagal melawan rasa hati ini. Aku mengulangi semula episod cinta yang penuh misteri. Aku rela meskipun sendirian memintal angan-angan dan mimpi, terawang-awang dan bagai tidak berpijak di bumi yang nyata. Boleh dikatakan juga bahawa aku menjadi hamba pada cintaku sendiri.
Aku sudah penat mengejar cintanya. Sudah penat mengejar mimpi dan menganyam angan-angan sendirian. Kini biarlah…nak jadi apa pun jadilah! Sukarnya hendak mengajar hati ini agar berhenti memuja pada yang tak sudi. Kalau cinta katakan cinta. Kalau tidak pun, katakan juga agar aku tahu di mana tempatku di hatinya.
Aku tidak bersedia untuk melupakannya tapi aku ada maruah dan harga diri yang harus aku pertahankan. Perlukah kau jelaskan padanya tentang perasaan cinta yang membara dalam hatiku ini atau biarlah aku sendirian memendam rasa?
Sesungguhnya aku tidak pernah melupakannya. Setiap detik yang berlalu adalah paluan rindu yang bergema dalam sanubariku buatnya. Wahai angin, sampaikanlahsalam rinduku padanya agar dia tahu bahawa diriku begitu mendambakannya untuk mengisi kekosongan hati ini. Di luar sedar, keluhanku terlepas. Sayu mengenang nasib diri yang masih tetap setia dan rela hati mengikat diriku padanya. Masih berharap dan ternanti-nanti, sedangkan dia entahkan ingat, entahkan tidak padaku.
Ahh! Duduk tak serata, berdiri tak sama tinggi. Sayap tak ada, ada hati nak terbang tinggi. Biarlah …buat apa diharap pada burung yang terbang andai diri merayap di bumi…


Saturday, April 24, 2010

Erm..ape yang perempuan tgk pd laki2?hehe..

Boring2 tengah minggu exam ni,saya rasa cam malas sangat nak study,even paper y second last ni da dekat..tapi takpela..saya rasa cam nak kongsi something je ngan awak sume..hehe..
Amat menarik apabila pengkaji barat merumuskan wanita pada kurun ke-21, turut menambah kriteria dalam usaha memilih jejaka idaman. Erm...khabarnya,simetri tubuh lelaki yang sempurna memaikan peranan penting dan mampu membuatkan perempuan jatuh cinta. Raut wajah jatuh nombor dua kalau dibandingkan dengan susuk tubuh..Kajian di Scotland ada mengatakan, keadaan diri wanita mempengaruhi pilihan jejaka idamannya.Kalau perempuan sedang datang bulan,mereka lebih cenderung untuk memilih lelaki yang bercukur, tidak berjanggut atau misai serta botak kepalanya.Namun, kalau menjelang tempoh pengovuman, wanita lebih mudah jatuh hati pada lelaki yang tampak lasak dan rugged.haha..macam-macam kan?Tapi bagi saya,same je..kalau dah suka,tetap yang sama..hehe..Ok lah,sekarang jom kita tengok apa yang perempuan suka tentang lelaki...hehe..

1) Susuk tubuh yang segak
Yang ni lah yang mampu mencuri pandangan wanita, bentuk tubuh yang segak dan tegap ini mampu memberi signal kepada wanita bahawa lelaki ini serba boleh walaupun tidak sempurna.Fitrah wanita yang bersusuk lembut,dengan potongan badan yang ada lekuk sana sini, tentu lebih gemar memandang jejaka yang segak, penuh ciri maskulin dan terserlah V-shape. Selalunya lelaki memandang perempuan pada wajah, namun wanita lebih mudah terpesona dan memilih lelaki yang berbadan segak..so saya juga mungkin begitu..hehe..

2) Dada bidang,bahu tegap,lengan pejal
Hmmm,jangan lah awak semua salah tafsir..berdada bidang,bahu tegap dan lengan epjal bukan lah semestinya mereka yang membina badan..saya tak nak yang camtu..haha..Bayangkan lelaki yang berdada bidang, tubuh yang sempurna, apabila memakai baju pagoda,walau hanya berwarna putih tetap menyerlah.Bukan baju yang menjadi ukuran,tapi tubuha yang sedap mata memandang ini yang memikat..

3)punggung kecil dan padat
Jangan kata orang laki2 saje yang pandai menjeling pinggul perempuan..hah,orang perempuan pun apa kurangnya, cuba2 lah pasang antenna dan curi dengar perbualan kelompok gadis mengenai sang jejaka..haha..usah terperanjat kalau perempuan pun ade 'miang'nya yang tersendiri.haha..pandai menilik dan memandang punggung lelaki..hahha..boleh tahan jugak ea.. yang sedang2 atau yang compact dikatakan mampu menarik minat si gadis.Kononnya ada pendapat mengatakan bahawa jejaka yang berpunggung kemas ni lambang kesuburan...haha..yeke tak saya tak tahu..fikir2kanlah ye..

4) berkumis dan dada berbulu
Kajian ada mengatakan, khabarnya wanita lebih tergoda dengan lelaki yang berbulu lebat di dada..haha..dahsyatnye..Kononnya,lambang kemakmuran seorang lelaki selain menyerlahkan gaya maskulin.tapi bagi saya,lebat sangat taknak la...hehe..
Namun ada yang cakap,lelaki botak ni seksi..yeke tak pandai2 la tafsir sendiri. Seperti ungkapan: to some,it's a bald head. to,others, it;s a solar panel for a sex machine..Ada yang memang nampak segak dengan jambang dan kumis di wajah..erm,macam Farid Kamil..haha..

5)Mata yang menggoda dan bibir seksi
Mata yang jernih menggambarkan ketenangan jiwa.Mata juga pintu panahan asmara..hehe..mata yang cantik bagi lelaki tentunya yang mempunyai renungan yang mampu mencairkan hati wanita. Bibir yang sihat milik lelaki pula tentunya mampu mencairkan jiwa wanita perempuan yang memandangnya.Cuba bayangkan, kalau sudah bibir hitam lebam,gigi kuning karat dek rokok,baunya..takyah cakap la.haha..macam mane hati perempuan nk terpaut.Anuar Zain pernah cakap, bibirnya mungkin antara bahagian tubuh yang paling disenanginya..tapi betul,bibirnye cantik sangat..hehe..oooppppss..terlebih sudah..

Dan yang terakhir, perempuan suka bila perut lelaki kemas..hehe..kalau ditanya pada perempuan,tentu saje kalau diberi pilihan,mereka akan memilih jejaka yang perutnya kemas,tidak menggeleber dan jauh sekali buncit..Malah ade yang anggap lelaki yang perut buncit ni suami orang, so mesti dijauhi..kalau bukan suami orang pun tentu duda..oh,tidaaaakkk!!! Kata orang, syurga lelaki bergelar suami,selain nikmat di kamar tidur,adalah pada perutnya.haha..

saya rasa ni je la dulu untuk dikongsi pada kali ni..nanti ade masa,saya update topik lain pulak..haha..fikir2kan lah ye,betul ke tak ape yang saya cakapkan tu..hehe..


Wednesday, April 7, 2010

novel2 ak tuk sem ni..11 bji je pn kot..hehe..








Friday, February 5, 2010

~~rAhSiA hAtI~~

HATI INI…
Senyumanmu bagai dingin pagi
Yang bisa melenakan…
Mendamaikan hati yang bergelora..
Aku ingin terus lena dibaui mimpi indah..
Mimpiku untuk memeilikimu selamanya..
Apalah dayaku…
Aku hanya pencinta rahsia…
Aku tak rela dikejutkan oleh dentuman
guruh..
yang memencar dari bibirmu…
Bahawa aku hanya menjunjung angan-angan
kerana aku pasti…
Air mata duka akan membanjiri…
Lubuk hati ini..
Sungguh demikian…
Aku pasti..
Pelangi akan kunjung jua..
Bahkan sinarnya lebih indah..
Lebih pesona dan membahagiakan…
Maafkan aku andai tika itu…
Kau tiada lagi di hatiku..

Wednesday, February 3, 2010

~~cInTa taNpA sUarA~~

Wajahmu lembut menyapa..
mengepung rasa mengurung jiwa...
hatimu..keras bak kerikil jalanan...
hatiku terasa sakit digores ketajamannya...
lantas...kesakitan yang terasa kulepaskan kata nista..
pun begitu..hati ini tidak pernah tahu...bagaimana untuk membencimu..
juga tidak pernah mampu untuk berhenti mencintaimu...
hati ini juga tidak pernah bisa menghapus lukisan wajahmu..
senyummu..sering ada di setiap ruang udara..
namamu..terbisik di setiap nafas yang kuhembus...
rindu ini hanya tersimpan untukmu..dan cinta ini..tercipta cuma untukmu..

~~mUhasAbaH ciNtAku~~

muhasabah cintaku

Ya Allah..

Seandainya telah kau takdirkan dia bukan milikku..bawalah
dia jauh dari pandanganku..luputkanlah dia dari ingatanku dan peliharalah
sekeping hatiku ini dari kekecewaan..

.. ..

Ya Allah, ya tuhanku..

Hanya kau yang mengerti diri dan hati ini..berikanlah aku
secebis kekuatan untuk menolak bayangnya j...auh ke dada langit..dan ia
pergi..lalu hilang bersama-sama kesuraman senja..agar aku bisa tenang walaupun
tanpa bersamanya..

.. ..

Ya Allah..

Pasrahkanlah aku dengan takdirMu..sesungguhnya hanya kau
yang mengetahui segala yang terbaik untuk
diriku dan sesungguhnya apa yang kau takdirkan itu adalah yang terbaik
untukku..

.. ..

Ya Allah..

Cukuplah hanya engkau yang menjadi pemeliharaku..di dunia
yang fana ini mahupun di akhirat yang kekal abadi..dengarkanlah rintihan
hambamu yang daif ini..janganlah kau biarkan ku sendiri dalam menjalani hidup
di dunia ini mahupun di akhirat kelak..kau peliharalah sekeping hati ini agar
sentiasa dalam landasan kebenaranMU...

Thursday, October 22, 2009

LELAKI IDAMAN...

Lelaki idaman…

Seorang lelaki yang aku idamkan ialah seorang buta,bisu, bakhil dan papa…
Biarlah dia seorang yang buta, buta, Kerana matanya sunyi daripada melihat perkara-perkara maksiat dan lagha . Kerana matanya terpelihara daripada memandang aurat wanita ajnabi. Asalkan kedua matanya terang dalam memerhatikan keagungan ciptaan Allah. Asalkan dia celik dalam melihat kesengsaraan umat Islam di Palestin, Ambon, Bosnia dan seumpananya .
Biarlah dia seorang bisu...
Bisu, Bisu daripada pujuk rayu yang bisa menggoncang keimanan. Bisu daripada mengungkapkan ucapan yang bisa meracun fikiran. Bisu daripada perkataan yang bisa mendatangkan kekufuran Asalkan bibirnya sentiasa basah mengingat Tuhan. Asalkan lidahnya tidak pernah lekang dari membaca Al-Quran. Asalkan dia petah membangkang kemungkaran dan lantang menyuarakan kebenaran.
Lelaki yang aku idamkan ialah seorang yg bakhil...
Bakhil, Bakhil dalam memberi senyuman pada wanita yang bukan mahramnya. Bakhil dalam meluangkan masa bertemu janji dengan wanita ajnabi yang boleh dinikahinya . Bakhil untuk menghabiskan wang hanya kerana seorang wanita yang tidak sepatutnya. Tetapi dia begitu pemurah meluangkn masanya untuk beribadah kepada Khaliqnya. Dia begitu pemurah untuk mempertahankan aqidahnya . Pemurah dalam memberi nasihat dan teguran sehingga dia sanggup menggadaikan hartanya. Bahkan nyawanya sendiri untuk melihat kalimah LAILAHAILALLAH kembali megah di muka bumi .

Lelaki yang aku idamkan adalah seorang yang papa...
Papa, Papa dalam melakukan perkara maksiat. Papa dalam ilmu-ilmu yang tak berfaedah dan bermanfaat . Papa memiliki akhlak mazmumah. Tapi dia cukup kaya dalam pelbagai ilmu pengetahuan . Dia begitu kaya memiliki ketinggian akhlak dan budi pekerti yang mulia. Dia begitu kaya dengan sifat sabar dalam mengharungi tribulasi kehidupannya dan dia seorang yang kaya dalam membina jati diri dia mahu menjadi seorang syuhada. Yang syahid di jalan Maha Esa
Persoalannya...
Masih adakah lelaki idaman itu??

LELAKI??BOLEH JADI IMAM KE??

LELAKI??BOLEH JADI IMAM KE??
Kalau perempuan tidak boleh memasak,dikutuk dan disuruh belajar. Kalau lelaki tak boleh jadi imam kita kata okay saja. Jangan diperbesarkan nanti mereka terasa hati."Apalah perempuan, tak pandai masak siapa nak kahwin dengan awak!"Begitulah kata rakan sejawat lelaki pada seorang anak dara, juga rakan sejawat kami. Maka jawaplah si gadis ayu itu yang dia tidak sempat belajar memasak sebab dari kecil tidak digalakkan keluarga sebaliknya disuruh menumpukan perhatian pada pelajaran saja. Sementelah tinggal di asrama, peluang pulang ke rumah terhad dan tidak sempat turun ke dapur membantu ibunya."Habis sekarang kenapa tidak belajar?"Tanya sang lelaki lagi dengan penuh semangat."Sedang belajarlah ni tetapi selain sibuk dengan kerjaya saya juga sibuk belajar agama, jadi belajar memasak tetap tidak diutamakan!" Begitu jawab si gadis yang membuatkan lelaki tadi menggeleng-geleng kepala. Baginya tidak sempurna seorang wanita jika tidak tahu memasak. Wanita sepatutnya buat begitu juga. Syarat utama menjadi suami mesti boleh menjadi imam. Walau ada yang kata, jika itu syaratnya bermakna makin ramai wanita yang hidup bujang seumur hidup. Lelaki meletakkan kebolehan wanita di dapur sebagai perkara utama dan ungkapan hendak memikat suami,perlu pikat seleranya sering digunapakai. Tidak kiralah jika wanita itu berpelajaran atau berjawatan tinggi dan penyumbang utama kewangan dalam rumahtangganya. Sekarang bukan asinglagi gaji isteri lebih tinggi daripada suami. Namun kedudukan suami sebagai raja tidak pernah dilupa walau dia tidak mengambil inisiatif mempelajar iilmu menjadi imam. Ilmu bermain videogame di komputer mereka rasa lebih perlu. Kalau tidak tahu memasak disuruh belajar dan sesudah belajar perlu handal. Jika handal bukan setakat masak untuk keluarga sendiri, kalau boleh perlu boleh memasak untuk tiga pasukan bola. Begitulah standard yang telah ditetapkan. Bolehkah kita meletakkan undang-undang itu kepada lelaki juga. Kalau tidak pandai jadi imam, belajarlah. Mula-mula jadi imam kepada keluarga sendiri, sudah pandai boleh mengimam satu taman perumahan juga."Sibuk suruh kita handal memasak,mereka tu bolehkah jadi imam?" Dengus teman wanita yang lain. Betul juga. Berapa kerat lelaki yang menjadikan sembahyang jemaah di rumah bersama anak isteri sebagai agenda utama,selain keperluan memenuhi pelbagai seleranya? Maka bertanyalah wanita kini kepada beberapa lelaki tentang kebolehan yang satu ini. Ternyata ramai yang menjawap tidak confident menjadi imam sebab takut bacaan al-Fatihah tidak sempurna, salah tajwid atau pun dia merasakan isterinya lebih handal. Ada yang kata lebih elok dia dan isteri sembahyang sendiri-sendiri. Ada juga menjawab,rasa kelakar pula apabila dirinya yang rugged menjadi imam. Isu ini sepatutnya kita beratkan sepertimana masyarakat memberatkan wanita perlu pandai memasak jika mahu bersuami. Lelaki juga harus boleh menjadi imam supaya kewibawaan merekase bagai ketua keluarga tidak goyah atau menjadi mangsa queen control. Kalau tidak pandai, belajarlah sekarang. Jika wanita disuruh belajar,apa salahnya lelaki!

background